Puur webmagazine

Leef gezond en puur

Home

Wat is diëten

Vaak denk je als eerste aan kilo’s afvallen als het gaat om diëten. Diëten is echter veel meer dan alleen maar afvallen. Een dieet is in principe niets meer en niets minder dan een samenstelling van voedingsmiddelen. Met een dieet kun je natuurlijk wel afvallen (of juist in gewicht aankomen) als doel hebben. Maar even zo vaak kan een dieet erop gericht zijn om bepaalde voedingsmiddelen uit te sluiten, uit gezondheidsredenen of bijvoorbeeld religieuze of ideologische redenen.

Waarom diëten

Veel mensen volgen een dieet om gewicht kwijt te raken. Ze hebben last van overgewicht, voelen zich niet fit en willen strakker in hun vel komen te zitten. Deze mensen kiezen voor een dieet dat er op gericht is om af te vallen. Dit is het zogenaamde calorieën tellen. Dit dieet bevat vaak minder calorieën dan de gemiddelde dagelijkse behoefte, zodat je daadwerkelijk gewicht kwijt raakt. Natuurlijk zijn er ook mensen die juist graag wat kilo’s aan willen komen, hun dieet richt zich dan op het eten van calorierijke voedingsmiddelen en volle producten. Dit dieet wordt onder andere gevolgd tijdens of na ernstige ziekte. Daarnaast is er een groep die (levenslang) een dieet aanhangt om religieuze of ideologische redenen. Gelovige moslims eten bijvoorbeeld geen varkensvlees en vegetariërs eten helemaal geen vlees. Een veganistisch dieet gaat nog een stapje verder, daarbij worden er helemaal geen voedingsmiddelen gebruikt die op één of andere manier afkomstig zijn van een dierlijke bron. Dat dieet sluit bijvoorbeeld ook het eten van eieren en het drinken van melk uit.

Soorten diëten

Er zijn honderden verschillende soorten diëten te vinden, vaak zijn deze diëten ook tijdsgebonden. Iedereen kent bijvoorbeeld wel het Sonja Bakker dieet, het Cambridge dieet, of het Paleo dieet. Veel van dit soort diëten zijn erop gericht dat er bepaalde ingrediënten of voedingsmiddelen worden geweerd, zoals suiker, granen of gluten. De meeste diëten hebben gewichtsvermindering als doel. Als je gewicht wil verliezen, wil je dat natuurlijk snel bereiken. Je kunt dan kiezen voor een (zeer ongezond) crashdieet. Bij dit soort diëten die gericht zijn op snel verlies van kilo’s, kom je vaak weer dezelfde hoeveelheid kilo’s of meer aan wanneer je stopt met dit type dieet. Je past namelijk niet structureel je eetpatroon aan. Zodra je weer ‘normaal’ gaat eten, zorgt je lichaam er razendsnel voor dat het opnieuw aankomt voor een nieuwe periode van schaarste.
Naast voedingsmiddelen, kun je natuurlijk ook hulpmiddelen gebruiken om af te vallen of aan te komen. Er zijn diverse shakes, maaltijdrepen en andere maaltijdvervangers op de markt. Niet allemaal even gezond zoals je waarschijnlijk wel begrijpt.

Een passend dieet

Een effectief, gezond dieet bestaat vooral uit voedingsmomenten die gebalanceerd zijn en die bestaan uit kwalitatief goed voedsel. Er zijn voldoende eetmomenten, een dieet wil namelijk niet zeggen dat het van belang is om zo min mogelijk te eten. Het wordt aangeraden om 3 hoofdmaaltijden per dag te nuttigen en minimaal 3 tussendoortjes. Bij al die eetmomenten zijn bij voorkeur alle voedingsmiddelen, die je lichaam nodig heeft, aanwezig. Een gezond dieet kent eiwitten, koolhydraten, essentiële vetten en vitamines. Uiteraard mag beweging en het drinken van voldoende water niet ontbreken in een gezonde levenswijze! Het is van belang om een dieet te vinden dat past bij je dagelijkse eetpatroon, om het zo goed mogelijk te integreren in je dagelijkse manier van eten en leven. Dan voelt het niet meer als een dieet, maar gewoon als goede eetgewoonten. Dit is van groot belang om te zorgen voor een gezond lichaam en wie wil dat nou niet! Met een gezond lichaam voel je je fit, sterk en in staat tot het leiden van een gezond leven. Kwaaltjes en ziekten blijven zo lang mogelijk achterwege. Voeding heeft een grote waarde voor het gezond ouder worden en fysiek fit blijven.